CENTRUM FOTOGRAFII – TUCHÓW, Rynek 17 TEL. 790-46-46-10

E-MAIL: grzegorz.kubit@gmail.com NIP: 993-028-94-42 REGON 121335190

wtorek, 13 grudnia 2011

30. rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce

Z okazji rocznicy chciałem przypomnieć bardzo symboliczne zdjęcie świetnego fotoreportera Chrisa Niedenthala. Fotografia pokazuje rozmawiających żołnierzy, opancerzony pojazd tuż obok kina "Moskwa" gdzie akurat grany był film "Czas apokalipsy". Poniżej opis i wyjaśnienie jak doszło do powstania tej słynnej fotografii.

"Fatum tego zdjęcia wisi nade mną pewnie tylko dlatego, że udało mi się je zrobić. Po prostu. Dla mnie cały stan wojenny jest w tym jednym zdjęciu. Ale wtedy nie miałem pojęcia, że robię coś aż tak ważnego, ikonę dla Polaków - opowiada Chris Niedenthal o zdjęciu "Czas Apokalipsy".

Robiłem ją dla "Newsweeka" i "Newsweek" wydrukował ją w małej, czarno-białej wersji z obciętą nazwą "Kino Moskwa". Nie zaistniała jako duża ani ważna. W "Newsweeku" prawdopodobnie nie poznali się na jej symbolizmie. Ja, przez to, że kontakt ze światem został odcięty, nie byłem w stanie przekazać, o co chodzi w tym zdjęciu. Dla nas jest to oczywiste. Dla nich mniej, bo przecież Amerykanin nie odczyta polskich słów ''Czas Apokalipsy" - wyjaśnia fotoreporter.

Miałem wtedy problem, bo nie mogłem opisywać zdjęć. Musiałem wysyłać do redakcji niewywołane filmy. Były szmuglowane z Polski, więc nie mogłem dodawać żadnych podpisów pod zdjęcia: bałem się o osoby, które będą przemycać te materiały. Pal sześć, gdyby zostały znalezione same filmy, ale z opisami na papierze byłoby już gorzej. Wymyśliłem sobie inny sposób. Byłem z niego bardzo dumny, a to było takie proste, że hej! Pisałem na kartce A4 grubym flamastrem to, co mogłem napisać o zdjęciach, fotografowałem ją i dorzucałem rolkę do tych niewywołanych filmów" - tłumaczy autor zdjęcia.

Cały tekst: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,6704454,_Czas_Apokalipsy__Chrisa_Niedenthala.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz